”Alt post de radio” și ”Post de radio neidentificat” în sondajele de audiență

Am scris în articolul anterior despre rezultatele celui mai recent val de studiu al audiențelor radio - perioada 8 ianuarie 2018 - 22 aprilie 2018.
Ce nu se spune pe nicăieri în articolele și comentariile publicate după acest sondaj?
Faptul că în statisticile oficiale există - la finalul oricărui clasament, fie el național, urban sau pentru București - există două rânduri care vorbesc despre așa numitele ”Alt post de radio” și ”Post de radio neidentificat”.
Haideți să facem o comparație între ”Valul I” din anul 2017 și ”Valul I” din 2018.
Adică să comparăm aceeași perioadă măsurată în primăverile anilor 2017 și 2018.
Iată link-urile oficiale:
VALUL I 2017
VALUL I 2018
În cazul anului 2017, la nivel național, la categoria ”Alt post de radio” numărul total de ascultători era de 2.453.800 ascultători.
O cifră impresionantă, mai mare decât a liderului de clasament de atunci, respectiv KISS FM, care avea 2.337.600 ascultători.
Tot în anul 2017, la categoria ”Post de radio neidentificat”, numărul total de ascultători era de 2.179.100 ascultători, pe locul 2 în clasamentul național, imediat sub KISS FM.
Ei bine, în anul 2018, la ”Alt post de radio” este trecut numărul de 2.518.800 ascultători, în creștere cu 65.000 ascultători și tot pe primul loc, înaintea KISS FM, care avea 2.364.600 ascultători.
La rubrica ”Post de radio neidentificat”, numărul din 2018 este de 2.366.600 ascultători.
Deci tot pe locul I, înaintea KISS FM.
Comparația poate continua și în cazul audiențelor din mediul urban și pentru București.
În aceste două ultime cazuri, tendința este aceeași ca și cazul audiențelor naționale:
”Alt post de radio” și ”Post de radio neidentificat” cresc vertiginos.
Nimeni nu spune asta, pentru că nu există interes.
Ce înseamnă ”Alt post de radio” și ”Post de radio neidentificat”?
După umila mea părere, ar însemna posturi de radio locale, regionale și pe Internet.
Este ciudat cum de în această statistică nu apar rețele radio locale, zonale sau posturi de radio cu acoperire regională.
Dau ca exemple posturile de radio Galaxy, Impact, Impuls și Social FM.
De exemplu, Social FM acoperă șapte județe din zona de nord-vest a României, iar Radio Galaxy acoperă zona de sud și de sud-vest a țării.
Oare nu au totalizat un număr suficient de ascultători pentru a intra în clasament sau nu se vrea trecerea lor în acesta?
Nu ar strica o statistică mai amplă a studiului de audiență și aici mă refer la publicarea lui în totalitatea rezultatelor, pentru a nu influența doar într-un anume sens comunitatea oamenilor de afaceri.
Căci de fapt asta rezultă din sondajele de audiență: unde să-și facă reclamă firmele din România.
Spus pe cinstite.
Oricum, concluzia rămâne aceeași: posturile de radio locale, regionale și de pe Internet cresc în audiență.
Voi compara și tendințele următoarelor ”valuri de audiențe” și vă voi ține la curent.
Claudiu Costea

Audiențe radio primăvara 2018

A fost publicat rezultatul oficial al studiului de audiență radio, derulat în perioada 8 ianuarie - 22 aprilie 2018, așa numitul ”Val I”.
Realizatori: IMAS – Marketing şi Sondaje SA şi MERCURY RESEARCH SRL.
Eșantion total: 10.165 de persoane, cu o eroare maximă de eşantionare de +/- 1%. În mediul urban s-au realizat 7.407 interviuri (eroare maximă de eşantionare +/-1,1%), în mediul rural s-au realizat 2.758 de interviuri (eroare maximă de eşantionare +/-1,9%), iar în Bucureşti s-au realizat 1.805 interviuri (eroarea maximă de eşantionare este +/- 2,3%).
STUDIUL OFICIAL POATE FI VIZIONAT AICI - fișier de tip PDF.
Concluzii:
- CLASAMENT LA NIVEL NAȚIONAL - sumar:
 1. KISS FM - în creștere cu 27.000 ascultători, de la 2.337.600 ascultători în primăvara lui 2017, la 2.364.600 ascultători în primăvara lui 2018;
 2. RADIO ZU - în scădere de la 1.904.200 la 1.893.200 ascultători;
 3. RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂȚI - în scădere de la 1.817.000 la 1.768.300 ascultători;
 4. EUROPA FM - în scădere de la 1.385.200 la 1.206.300 ascultători;
 5. PRO FM - în scădere de la 928.000 la 924.100 ascultători;
 6. ANTENA SATELOR - în creștere de la 708.100 la 817.200 ascultători;
 7. MAGIC FM - în scădere de la 639.400 la 589.900 ascultători;
 8. DIGI FM - în creștere de la 591.100 la 658.200 ascultători;
 9. VIRGIN RADIO - în creștere de la 474.300 la 612.000 ascultători;
10. RADIO ROMÂNIA IAȘI - în creștere de la 366.700 la 410.000 ascultători.
- CLASAMENT LA NIVEL URBAN - sumar:
 1. KISS FM - în creștere de la 1.452.700 la 1.498.200 ascultători;
 2. RADIO ZU - în scădere de la 1.262.000 la 1.216.800 ascultători;
 3. RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂȚI - în scădere de la 1.106.000 la 1.043.000 ascultători;
 4. EUROPA FM - în scădere de la 932.800 la 842.700 ascultători;
 5. PRO FM - în creștere de la 572.000 la 576.600 ascultători;
 6. MAGIC FM - în scădere de la 518.300 la 479.500 ascultători;
 7. VIRGIN RADIO - în creștere de la 332.000 la 444.100 ascultători;
 8. DIGI FM - în creștere de la 404.800 la 408.300 ascultători;
 9. ROCK FM - în scădere de la 222.500 la 222.400 ascultători;
10. ANTENA SATELOR - în creștere de la 209.900 la 197.200 ascultători.
- CLASAMENT BUCUREȘTI - sumar:
 1. RADIO ZU - în scădere de la 272.000 la 265.400 ascultători;
 2. KISS FM - în scădere de la 190.700 la 185.400 ascultători;
 3. RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂȚI - în scădere de la 194.700 la 182.100 ascultători;
 4. MAGIC FM - în scădere de la 139.300 la 131.900 ascultători;
 5. EUROPA FM - în scădere de la 144.500 la 112.200 ascultători;
 6. ROMANTIC FM - în creștere de la 90.900 la 100.100 ascultători;
 7. PRO FM - în creștere de la 93.400 la 99.300 ascultători;
 8. ROCK FM - în creștere de la 85.900 la 92.100 ascultători;
 9. VIRGIN RADIO - în creștere dela 69.600 la 79.800 ascultători;
10. DIGI FM - în creștere de la 49.900 la 62.700 ascultători.
Sinteza completă a datelor poate fi accesată AICI - material realizat de Iulia Bunea, Pagina de Media.

NETTA a câștigat Eurovision 2018

Într-o atmosferă ce poate fi branduită ca una deja clasică și proprie concursului Eurovision, finala din acest an de la Lisabona a fost câștigată - în mod surprinzător ar spune unii - de solista NETTA din Israel.
Clasică și proprie întrucât se știe că voturile se dau pe bază de vecinătăți, relații de bună prietenie și interese mai mult sau mai puțin transparente.
E cam ca atunci când te împrumuți de la vecini de o linguriță de cafea că n-ai de dimineață ce să pui în filtru și apoi, cam pe la prânz, respectivul vecin vine să-ți ceară fo două linguri de ulei, că n-are ce pune-n salată...
Dar nu comentez asta, ci vă spun doar rezultatele votului de sâmbătă seară.
Așadar, prima poziție în Eurovision Song Contest 2018 a fost ocupată de NETTA din Israel, cu melodia ”Toy”, scrisă și compusă de Doron Medalie și Stav Beger.
”Toy” a adunat 529 de puncte, dintre care 8 oferite de România.
Pe locul doi s-a situat la o elocventă distanță de Cipru cu 436 puncte.
Poziția a treia a podiumului a fost ocupată de Austria, cu 342 puncte.
Moldovenii noștri s-au clasat pe un onorabil loc 10.
Iată dacă doriți să știți cum și pentru cine a votat România:
- 12 puncte pentru Moldova;
- 10 puncte pentru Ungaria;
-  8 puncte pentru Israel;
-  7 puncte pentru Cipru;
-  6 puncte pentru Italia și doar
-  5 puncte pentru vecinii de la sud, respectiv pentru Bulgaria.
Deci nu știu dacă mai facem noi anul ăsta podulețul peste Dunărica... :)
Oricum a fost, spectacolul a plăcut tuturor, ca dovadă faptul că se estimează o audiență de peste 200 de milioane de telespectatori.
Ne vedem așadar anul viitor, live din Israel.
Tot la TVR.
Și sperăm că și cu reprezentanții României, care anul ăsta nu au acces în finală.
Claudiu Costea

România NU s-a calificat în finala Eurovision 2018

Veste tristă și oarecum șocantă pentru amatorii de muzică (și nu numai) din România!
Reprezentanții noștri la ediția din acest an a concursului Eurovision nu s-au calificat în finală!
Este oarecum surprinzător, dar după cum se vehicula deja prin spațiul public, The Humans nu prea meritau accederea în ultima fază a competiției...
În schimb, moldovenii de la DoReDoS, care au cântat melodia ”My Lucky Day” au reușit această performanță.
Iată mai jos ordinea completă a celor calificați în show-ul de sîâmbătă seara (în ordinea anunțării lor):
- SERBIA - Sanja Ilic și Balkanika - melodia ”Nova Deca”;
- MOLDOVA - DoReDoS - melodia ”My Lucky day”;
- UNGARIA - AWS - melodia ”Viszlat Nyar”;
- UCRAINA - Melovin - melodia ”Under The Ladder”;
- SUEDIA - Benjamin Ingrosso - melodia ”Dance You Off”;
- AUSTRALIA - Jessica Mauboy - melodia ”We Got Love”;
- NORVEGIA - Alexander Rybak - melodia ”That's How You Write A Song”;
- DANEMARCA - Rasmussen - melodia ”Higher Ground”;
- SLOVENIA - Lea Sirk - melodia ”Hvala, ne!” și
- OLANDA - Waylon - cu melodia ”Outlaw In 'Em”.
Așadar, aceștia sunt finaliștii care s-au calificat joi în finală.
Finaliștii calificați în faza finală a competiției sunt prezentați în ACEST ARTICOL.
Deznodământul va fi aflat sâmbătă seară începând cu ora 22.00, în direct la TVR 1, TVR HD, TVR Internațional și TVR +.
Rămâne de văzut dacă se va face cineva răspunzător pentru necalificarea trupei românești The Humans în finală...
Dar măcar putem acorda voturile noastre celor din Moldova...
Claudiu Costea

Primii zece finaliști ai Eurovision 2018

În seara zilei de 8 mai a avut loc prima selecție a melodiilor înscrise în ediția 2018 a concursului ”Eurovision”.
Din cele 19 melodii trimise în competiție, doar zece au fost alese pentru duelul din finală:
- ALBANIA - Eugent Bushpepa cu melodia ”Mall”;
- AUSTRIA - Cesar Sampson - ”Nobody But You”;
- BULGARIA - Equinox - ”Bones”;
- CEHIA - Mikolas Josef - ”Lie To Me”;
- CIPRU - Eleni Foureira - ”Fuego”;
- ESTONIA - Elina Nechayeva - ”La Forza”;
- FINLANDA - Saara Aalto - ”Monsters”;
- IRLANDA - Ruan O'Shaugnessy - ”Together”;
- ISRAEL - Netta - ”Toy” și
- LITUANIA - Ieva Zasimauskaite cu piesa ”When We're Old”.
Cea de-a doua semifinală, în care este programată și evoluția trupei românești alese a ne reprezenta, The Humans, va avea loc în seara zilei de 10 mai 2018.
Semifinala va fi transmisă în direct și în exclusivitate de TVR 1, TVR HD, TVR International și TVR+.
Reprezentanții noștri vor evolua din poziția a doua, așadar porniți televizoarele la ora 22.00, să nu-i pierdeți...
Finala ediției din acest an a ”clasicului” Eurovision va avea loc în data de 12 mai, începând cu aceeași oră, 22.00. 
Vom reveni și cu rezultatele celei de-a doua semifinale.
Claudiu Costea

Aproape un sfert din europeni urmăresc producțiile TV realizate pe ”Bătrânul continent”

Observatorul Audiovizual European - parte a Consiliului Europei de la Starsbourg - a publicat recent cu ajutorul DG Connect of the European Commission un raport în care au fost analizate procentele de consum în ceea ce privește producțiile TV realizate în Europa în anul 2017.
Au fost analizate conținutul TV ”pay per view” (TVOD) și subscrierile la furnizorii de astfel de servicii, ca de exemplu Netflix și iTunes (SVOD).
Concluziiile sunt:
- Europenii urmăresc aproximativ 24% din conținutul TVOD și 21% din conținutul SVOD și
- Producțiile (serialele) naționale (gen ”Las Fierbinți”, ”Fructul oprit” etc) reprezintă 63% din TVOD.
Foarte interesant este faptul că din totalul de 100% de conținut realizat înafara Europei, producțiile americane reprezintă 92% din preferințe.
Adică a mai rămas loc pentru serialele indiene, correne și din alte țări non-UE.
Raportul oficial poate fi descărcat și citit de AICI.
Pentru cine are răbdare, căci are doar 180 de pagini...
Claudiu Costea

PRO TV PLUS vs ANTENA PLAY

”Războiul” dintre cele două aplicații devine din ce în ce mai ”sângeros”.
În sens figurat, căci nu se lasă cu vârsare de hematii, Doamne ferește!
Ci este vânătoarea după audțiență și mai ales, după primul loc în ierarhia media din România, indiferent de forma ei.
Mai pe scurt: După bani!
PRO TV PLUS e gratuită și oferă acces la cele mai tari emisiuni, show-uri și grupaje informative.
Printre ele se numără ”Ai noștri”, ”Ce spun românii”, ”Ce se întâmplă doctore?”, ”Ferma Vedetelor”, ”Fort Boyard”, ”Gospodar fără pereche”, ”I Like IT”, ”Las Fierbinți”, ”La Măruță” și lista continuă până la ultima literă din nomenclatorul Pro: ”Vocea României”.
ANTENA PLAY costă 10 lei pe lună și oferă - printre altele - ”Chefi la cuțite”, ”iUmor”, ”The Four”, ”Fructul oprit” și tot conținutul Antena 1, Antena 3, Antena Stars și Happy Channel.
Cel mai bine e să le ai pe amândouă, părerea mea.
Și ca să vedem cine e cel mai tare-n accesări ale paginii oficiale și ale valorilor generate, vă spun așa:
1. ANTENA PLAY are o valoare a site-ului de 91.000 USD, generând 205 USD pe zi, cu 13.705 vizitatori pe zi;
2. PRO TV PLUS are o valoare a site-ului de 22.000 USD, generând 69 USD pe zi, cu 4.659 vizitatori pe zi, conform WorthOfWeb.com.
Poate de vină pentru puținele accesări ale Pro-ului (față de Antenă, firește) este faptul că nici aici, mai marii Pro nu au pus pe cineva care să știe unde sunt diacriticele pe tastatură să scrie pe site...
În fine, cu diacritice sau nu, important e că avem ce vedea, în cazul în care le-am ratat.
Pe ele, emisiunile, show-urile, știrile...
Claudiu Costea

Ediție impresionantă ”Chefi la cuțite” în 23 aprilie

Dacă ați pierdut din întâmplare - căci nu în mod voit, cu siguranță - difuzarea emisiunii ”Chefi la cuțite” din data de 23 aprilie 2018, de Sfântul Gheorghe, să știți că ați pierdut una dintre cele mai impresionante secvențe dintr-un asemenea gen de concurs.
Chiar a fost impresionant.
Nu vreau să spun șocant, căci nu vreau să amintesc de o altă televiziune care folosește în mod obsesiv acest cuvânt.
Ei bine, spre sfârșitul ediției, au participat doi nevăzători.
Da, exact, au gătit doi nevăzători...
Provin din Chișinău și locuiesc de câțiva ani în Timișoara.
Absolvenți de facultate, cu master, cu multe activități sociale și mai ales, cu o veselie și o bunătate ieșite din comun.
Nu vreau să le scriu aici numele, ci vă las pe voi să le descoperiți identitatea.
Și mai ales, să vedeți cât de bine și de - mai ales - lejer s-au decurcat într-o bucătărie în care pășeau pentru prima oară și cu care nu erau deloc familiarizați.
Acasă știau pe unde au vesela și ustensilele, însă în platoul de la Antena 1 nu intraseră vreodată.
Și totuși, au gătit impecabil, primind astfel din partea celor trei ”chefi” cuțitele mult râvnite pentru acceptarea în faza următoare a concursului.
Soțul a primit chiar un ”cuțit de aur”!
Cu adevărat impresionant, vă spun cu absolut toată sinceritatea de care sunt capabil.
Merită să revedeți episodul, o adevărată lecție de viață!
Mai multe nu adaug, căci cuvintele nu-și au rostul...
Iată mai jos link-urile prin care-i puteți revedea pe cei doi soți orbi gătind:
ANTENA PLAY
SITE OFICIAL ANTENA 1
Claudiu Costea

Noi intrări în ”Rock & Roll Hall Of Fame” 2018

Mare ceremonie mare la Cleveland, în data de 14 aprilie:
”Rock And Roll Hall Of Fame” a avut deosebita plăcere de a anunța includerea unor nume mai mult decât sonore în celebra listă.
Au fost primiți - în ordine alfabetică:
1. BON JOVI;
2. DIRE STRAITS;
3. NINA SIMONE;
4. SISTER ROSETTA THARPE;
5. THE CARS și
6. THE MOODY BLUES.
Dintre cele șase nume de mai sus, doar SISTER ROSETTA THARPE, pe care puțini o cunosc, a fost apreciată pentru ”Early Influences” în ceea ce privește aportul adus la emanciparea ”gospel-ului popular” pe continentul nord-american.
Restul au fost incluși la categoria ”Performers”.
Despre BON JOVI se știu destul de multe: peste 120 de milioane de albume vândute și peste 2.600 de concerte susținute în întreaga lume.
Nu mai zic de hiturile lor, căci le cunoașteți cu siguranță.
DIRE STRAITS la fel, nu mai au nevoie de prezentări.
Pe cei de la THE CARS, niște ”New Wave”-eri extrem de talentați îi cunoașteți după hitul ”Drive”.
Iar la THE MOODY BLUES vă reamintesc ”Nights In White Satin”, care va rămâne în mod indubitabil în istoria muzicii contemporane ca una dintre cele mai frumoase melodii de dragoste.
NINA SIMONE a luptat aprig pentru drepturile populației de culoare în anii 1960-1970.
Cea mai cunoscută piesă pentru noi românii este ”My Baby Just Cares For Me”, dar peste Atlantic a avut cele mai notabile succese de top cu ”Mississippi Goddam”, ”Feeling Good” și ”I Put A Spell On You”.
Claudiu Costea