Am spus-o încă de la începutul anilor 1990, atunci când am intrat în lumea posturilor de radio din România.
Ideea venea încet-încet de la unii care copiau posturile de radio din Occident, în dorința de a face ceva ”profesional”:
Să anunți publicitatea la radio.
Adică să intervii înaintea calupului publicitar pe care-l aveai de difuzat, anunțând melodiile pe care le vei difuza după respectivul slot.
O idee mai mult decât greșită, zic din nou acum, am zis-o și atunci.
De ce?
Păi hai să socotim în primul rând minutele pe care le vorbești la radio.
Vorbești pe ”coada” unei melodii, da?
Ai nevoie de vreo 20-30 de secunde.
Apoi dai drumul reclamelor pe post.
Ai un calup de 7-8 minute, cum au mai nou rețelele radio.
Apoi Jingle de post și melodia pe care-ai anunțat-o.
Așadar, postul tău de radio are vreo 8-9 minute de vorbărie - a ta și a reclamelor.
Crezi că cineva te mai ascultă, dacă are la dispoziție câteva butoane cu care poate schimba postul?
În plus, riști ca melodia pe care-ai promovat-o să nu-i placă ascultătorului și atunci l-ai pierdut pentru minim 10-15 minute...
Și astfel șansele ca publicitatea ta să aibă efect scad dramatic.
Și apoi vine clientul și-ți spune că a băgat bani degeaba în postul tău de radio.
Situația este semnalată acum de foarte mulți clienți.
Chiar dacă postul de radio figurează în clasamentul audiențelor pe poziții fruntașe (ca să nu dau nume), eficiența lor este aproape nulă.
Puteai să faci asta în urmă cu 20-25 de ani, atunci când numărul de posturi de radio era foarte mic și de voie, de nevoie, ascultătorii rămâneau pe frecvența ta.
Dar acum au mult mai multe variante și mai ales, au la dispoziție posturile de radio din online, care au publicitate foarte puțină sau deloc.
Deocamdată.
Așa că mai bine nu anunțați calupul publicitar prin formule de genul ”După reclame o ascultăm pe X sau pe Y”.
Căci riști să pierzi mult - ascultători și clienți.
Sfatul meu...
Claudiu Costea