Am scris în articolul anterior despre rezultatele celui mai recent val de studiu al audiențelor radio - perioada 8 ianuarie 2018 - 22 aprilie 2018.
Ce nu se spune pe nicăieri în articolele și comentariile publicate după acest sondaj?
Faptul că în statisticile oficiale există - la finalul oricărui clasament, fie el național, urban sau pentru București - există două rânduri care vorbesc despre așa numitele ”Alt post de radio” și ”Post de radio neidentificat”.
Haideți să facem o comparație între ”Valul I” din anul 2017 și ”Valul I” din 2018.
Adică să comparăm aceeași perioadă măsurată în primăverile anilor 2017 și 2018.
Iată link-urile oficiale:
VALUL I 2017
VALUL I 2018
În cazul anului 2017, la nivel național, la categoria ”Alt post de radio” numărul total de ascultători era de 2.453.800 ascultători.
O cifră impresionantă, mai mare decât a liderului de clasament de atunci, respectiv KISS FM, care avea 2.337.600 ascultători.
Tot în anul 2017, la categoria ”Post de radio neidentificat”, numărul total de ascultători era de 2.179.100 ascultători, pe locul 2 în clasamentul național, imediat sub KISS FM.
Ei bine, în anul 2018, la ”Alt post de radio” este trecut numărul de 2.518.800 ascultători, în creștere cu 65.000 ascultători și tot pe primul loc, înaintea KISS FM, care avea 2.364.600 ascultători.
La rubrica ”Post de radio neidentificat”, numărul din 2018 este de 2.366.600 ascultători.
Deci tot pe locul I, înaintea KISS FM.
Comparația poate continua și în cazul audiențelor din mediul urban și pentru București.
În aceste două ultime cazuri, tendința este aceeași ca și cazul audiențelor naționale:
”Alt post de radio” și ”Post de radio neidentificat” cresc vertiginos.
Nimeni nu spune asta, pentru că nu există interes.
Ce înseamnă ”Alt post de radio” și ”Post de radio neidentificat”?
După umila mea părere, ar însemna posturi de radio locale, regionale și pe Internet.
Este ciudat cum de în această statistică nu apar rețele radio locale, zonale sau posturi de radio cu acoperire regională.
Dau ca exemple posturile de radio Galaxy, Impact, Impuls și Social FM.
De exemplu, Social FM acoperă șapte județe din zona de nord-vest a României, iar Radio Galaxy acoperă zona de sud și de sud-vest a țării.
Oare nu au totalizat un număr suficient de ascultători pentru a intra în clasament sau nu se vrea trecerea lor în acesta?
Nu ar strica o statistică mai amplă a studiului de audiență și aici mă refer la publicarea lui în totalitatea rezultatelor, pentru a nu influența doar într-un anume sens comunitatea oamenilor de afaceri.
Căci de fapt asta rezultă din sondajele de audiență: unde să-și facă reclamă firmele din România.
Spus pe cinstite.
Oricum, concluzia rămâne aceeași: posturile de radio locale, regionale și de pe Internet cresc în audiență.
Voi compara și tendințele următoarelor ”valuri de audiențe” și vă voi ține la curent.
Claudiu Costea