Multe s-au întâmplat pe piața media din România în timpul vacanței de vară din acest an.
Două dintre cele mai importante vești vin din domeniul televiziunilor cu acoperire națională.
Una de la București, alta de la Cluj Napoca.
Prima ar fi legată de posibila vânzare a postului de televiziune Prima TV către unii dintre apropiații RCS-RDS și astfel, apariția în cadrul acestui din urmă trust a unui post cu caracter generalist.
Este vânată în primul rând includerea Prima TV în ”must carry” și apoi caracterul structural al postului, care astfel, după reorganizare, ar fi implicat în competiția audiențelor cu Pro TV, Antena 1 și Kanal D.
Prima TV a avut o cifră de afaceri netă în anul 2016 de peste 30 milioane lei, cu o pierdere de peste 29 de milioane de lei.
În cazul în care vor fi achitate datoriile companiei Prima Broadcasting Group, Prima TV ar putea intra deci în componența trustului care mai deține Digi 24, Digi Sport, Digi Life și restul de televiziuni tematice.
Cea de-a doua veste vine după cum spuneam de la Cluj Napoca, acolo unde postul de televiziune NCN și-a declarat intenția de a deveni post cu acoperire națională.
Răspunsul solicitării înaintate către Consiliul Național al Audiovizualului va fi primit după data de 22 august 2017.
NCN Studio TV SA a avut în anul 2016 o cifră de afaceri netă de aproape 32,5 milioane lei, încheind anul fiscal cu o pierdere de 3,5 milioane de lei.
Una peste alta, e bine ca în competiția audiențelor să intre cât mai multe posturi, cu toate că numărul de telespectatori se va diminua în cazul multora dintre ele și astfel, încasările nu le-ar putea susține activitatea în parametri rentabilității.
Rămâne de văzut și dacă cei trei lideri în formatul generalist - Pro TV, Antena 1 și Kanal D - vor putea fi atacați în mod sensibil de (eventuala) noua Prima TV și dacă Antena 3, România TV, Realitatea TV și Digi 24 vor face față (eventualului) ”atac” structural venit din partea NCN.
Claudiu Costea