Îmi aduc aminte că acum mai bine de 22 de ani - atunci când am început să fac radio - nu aveam nici un fel de reguli. Nu aveam un Playlist impus, difuzam melodiile pe care le doream, cu condiția de a nu le repeta prea des.
Apoi, cu timpul, am făcut un grafic în care treceam hiturile momentului, tocmai pentru a le difuza la anumite intervale orare, fără a le ”toci” prea tare.
Și tot cu timpul a venit și publicitatea. O difuzam de pe casete - vă dați seama că pe atunci nu existau calculatoare care să ne ajute.
Am făcut o ”ședință” (să-i spunem așa) și am hotărât să cântăm reclamele la orele programate, FĂRĂ A LE ANUNȚA.
Cu alte cuvinte, după câteva melodii, intervenții, concursuri și știri din trafic sau meteo, difuzam calupul publicitar.
În ultimii ani însă, observ cu surprindere faptul că practica anunțării publicității a devenit o regulă pentru absolut toate posturile de radio centrale. (În provincie nu se prea întâmplă asta, tocmai pentru că nu se copiază posturile centrale...)
Mie personal mi se pare o prostie, ca să fiu ”finuț”.
Iată ce se întâmplă când anunți publicitatea la radio:
- intervii pe ”coada” melodiei din emisie și automat cineva te ”laudă” că i-ai ciuntit melodia. Intervenția ta are vreo 10-20 de secunde - deci vorbărie:
- anunți melodia care urmează după calupul publicitar;
- difuzezi calupul publicitar;
- închei calupul cu Jingle de post;
- difuzezi melodia promisă.
Așadar, din programul tău, îți dai singur afară ascultătorul cu intervenția pe final de piesă, calupul publicitar și apoi - foarte posibil - cu melodia pe care ai anunțat-o.
Căci să nu care cumva să credeți că toți ascultătorii sunt înnebuniți după ”marele hit” pe care tu ai impresia că-l vei difuza.
De asemenea, cronometrează și timpul în care-l lași pe ascultător fără muzică - ceea ce-și dorește el să asculte.
Am observat comportamentul șoferilor în trafic, îndeosebi pe cel al taximetriștilor: cum a deschis gura ”animatorul-prezentator” de la radio și a anunțat că ”după reclame vă întâlniți cu... X și piesa Y”, au și schimbat postul.
Și cu mare greutate se va întoarce pe frecvența ta. Doar (eventual) atunci când la celălalt post de radio se va întâmpla exact același lucru. Și probabilitatea de a se întoarce la postul tău de radio e destul de mică...
Nu de alta, dar poate într-o zi clientul de publicitate se va întreba dacă are vreo eficiență postul tău de radio și dacă nu e mulțumit, te poate tăia de la porție...
Părerea mea...